Har syskonbarn någon rätt att kräva återbäring till dödsbo?

Jag har en särbo ( X ), som jag framställer denna fråga åt.

Min "svärmor" ( Y ) dog för 3 år sedan. Hon var gift med "svärfar" ( C ) sedan 40 år, men de hade inga gemensamma barn. C sålde deras gemensamma lägenhet efter Y död, och flyttade till ett boende. Ingen reglering av Y arvedel gjordes, utan C ärvde allt.

C hade inga egna barn. På hans sida, finns I livet idag, 2 brors-barnbarn.

X har en syster, en bror som är död, men efterlämnade 3 barn. (Y var biologisk mamma till X, systern och brodern)

I stort var det till största delen X som brydde sig om C, och stöttade och fanns till hands för honom, fram till hans död. Denna hjälp uppskattade han, så med ett gåvobrev skänkte han 400 000: - till henne, medan han levde. (mallen till gåvobrevet, har jag för mig att jag köpte av er) Gåvobrevet är undertecknat enligt gängse normer.

Nu när C dött, kräver hans brors barnbarn få ut sin del (vilket de tydligen har rätt till?). Men de anser att de pengar som X fått, ska räknas in i arvet! X köpte en kolonilott för de pengarna. Nu är hon rädd att hon måste sälja denna. Min reflektion är att C hade väl kunnat skänka alla sina pengar till ex.vis frälsningsarmén. För han hade ju rätt att göra vad han ville med sina pengar. Om han hade gjort så, skulle väl Frälsningsarmén inte kunnat bli återbetalningsskyldiga???

Min fråga är: Är min särbo återbetalningsskyldig av dessa 400 000? C var vid sina "fulla sinn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

jag förstår din fråga som att C har gett bort en mängd pengar till X som C:s barn nu gör anspråk på med anledning av att C gått bort.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för om syskon barn har rätt till arv.

Din fråga regleras i ärvdabalk (ÄB).

Jag förstår det som att X är bröstarvinge till Y och att C har övertagit allt arv efter Y:s bortgång. Det innebär att X har efterarvsrätt i C:s dödsbo (3 kap. 1 § ÄB).

De pengarna X mottagit av C bör klassificeras som förskott på arv (jfr 6 kap. 1 § ÄB). Således ska avräkning ske. Även om gåvan överstiger X andel i C dödsbo är hon inte skyldig att återbära det överskjutande beloppet. (6 kap. 4 § ÄB). Då gåvan inte lett några bröstarvingar till förfång (skada) Kan jag inte hitta några särskilda regler som ger syskonbarn rätt att kräva återbäring.

Slutsats

Det finns ingen särskild skyddsregler för syskonbarns rätt till arv. Min bedömning är att C har haft rätt att förfoga egendomen såsom han gjort. Din fråga kräver däremot ytterliggare utredning.

Om ni önskar att få hjälp att bestrida kravet är ni välkomna att kontakta mig per mail på andre.blomquist@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare