Har sambor någon arvsrätt?

Hej.

Jag är sambo. Vi har en bostadsrätt som vi äger 50% var. Vi köpte den tillsammmans och flyttade in samtidigt i den.

Han har inga lån på sin del. Men det har jag. Vad säger sambolagen ifall han går bort? Han har 2 vuxna barn.

Inget testamentet skrivet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor finner man i Sambolagen (SamboL).

Det finns bara en regel om arv när det gäller sambor, den så att kallade lilla basbeloppsregeln. Den innebär att om en sambo går bort har den efterlevande sambon alltid rätt till två basbelopp i bodelningen (18 § SamboL) Eftersom ni äger ett hur kommer med all sannolikhet lilla basbeloppsregeln på relevant för er. Sambor har alltså ingen arvsrätt efter varandra.

Om din sambo går bort kommer alltså hans egendom fördelas genom arv på det "vanliga" sättet, (laglott till hans barn och resterande del kan han förfoga över genom testamente)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare