FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/04/2022

Har reglerna om preskriptionstider för brott ändrats?

Hej, är dessa preskribtionstider korrekt eller har det skett en ändring? Brott som max ger 1 års fängelse=preskribtionstid 2 år. Brott som max ger 2 års fängelse=preskribtionstid 5 år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i Brottsbalken (BrB).

Preskriptionstiden beror på vilken straffskala de olika brotten har. Preskriptionstiden för brott som inte kan ge svårare straff än fängelse i ett år, är två år. Preskriptionstiden är fem år om det svåraste straffet är högre, men inte över fängelse i två år. När det gäller brott där svåraste straff är högre men inte över fängelse i åtta år, är preskriptionstiden tio år. Medan preskriptionstid för brott där svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år, är femton år. Slutligen är preskriptionstiden tjugofem år för brott om fängelse på livstid kan följa på brottet (35 kap. 1 § BrB). Brott som aldrig preskriberas står i 35 kap. 2 § BrB. Det kan till exempel vara mord, dråp, våldtäkt eller grov våldtäkt mot barn eller mot personer som inte fyllt arton år. Undantag om det är en person som har begått dessa brotten innan han eller hon fyllde arton år (35 kap. 2 § BrB).

Svar på din fråga är att preskriptionstider för brott som står i 35 kap. 1 § BrB gäller fortfarande, men det har skett en lagändring på vilka brott som aldrig preskriberas i 35 kap. 2 § BrB. Den nya lagändringen trädde i kraft 2022-01-02.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare