FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/03/2019

Har pappa rätt att ta tillbaka gåva från sitt barn?

Hej!

För något år sedan så fick jag en mobiltelefon i present utav min pappa. För ett litet tag sedan hamnade vi i ett bråk och han krävde och tog tillbaks mobilen. Jag undrar hur vida jag har rätt att ta tillbaks den eller om det är han som har rätten till den. Att lägga till är att vi aldrig skrev något gåvobrev och att han alltid har och just nu står på abonnemanget på telefonen. Men det borde väll juridiskt räcka med att han har gett den till mig utan krav på motprestation? Att lägga till är att jag är mindreårig om det spelar någon roll.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att du är minderårig spelar roll i ditt fall eftersom personer som är under 18 år inte själv får råda över sin egendom eller åta sig förbindelser, 9 kap. 1 § Föräldrabalken (FB). Gällande gåvor har du som minderårig enbart rätt att själv råda över gåvan om du har fått den under villkor att du själv ska få råda över den, 9 kap. 4 § FB. Utifrån omständigheterna låter det som att det är svårt att visa att du har fått mobiltelefonen under villkor att du själv ska få råda över den, vilket innebär att din pappa har rätt att återta mobiltelefonen. Om det skulle vara så att du har fått mobiltelefonen under villkor att själv få använda den krävs däremot överförmyndares samtycke för att din pappa ska kunna ta tillbaks den från dig samt att fråntagandet kan motiveras utifrån din uppfostran eller välfärd, 9 kap. 3 § FB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare