FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/03/2021

Har min före detta rätt att gå in i min bostad?

Hej! Jag och min före detta har valt att gå skilda vägar. Vi kom överens om en dag då han skulle hämta sina saker(ej skriven eller bodde permanent på adressen). Istället för vänta tills jag kommer hem, går han in med nyckel. Rotar runt i skåp, slänger mat/blommor i vasken (som han ansågs vara hans mat), rivit ner tvättkorgen, förstört en HDMi kabel osv. Tar även med sig väckarklockan samt en lampa jag fick i julklapp. Har han juridisk rätt göra så här eller kan jag göra en anmälan. Vad kan jag då göra för anmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om händelserna du beskriver skulle kunna utgöra brott eller om din före detta har juridisk rätt att göra så.

De händelser som du beskriver skulle kunna utgöra brott enligt brottsbalken (BrB). Det finns ingen juridisk rätt för din före detta att göra dessa saker.

Intrånget i din bostad

Att gå in i någons bostad oavsett om man har nyckel dit kan utgöra hemfridsbrott, 4 kap. 6 § BrB. Kraven för att hemfridsbrott ska föreligga är att någon tränger i någon annans bostad utan lov. Om han inte har fått lov att gå in i din bostad utan att du var hemma så skulle det kunna utgöra ett hemfridsbrott.

Förstörd egendom

Du beskriver att din före detta har förstört en HDMI-kabel i ditt hem. Detta skulle kunna utgöra skadegörelse enligt 12 kap. 1 § BrB. För skadegörelse krävs att någon skadar eller förstör någon annans egendom vilket verkar vara fallet. Att han förstört din HDMI-kapel och mat och blommor skulle kunna utgöra skadegörelse. Brottet kan dock anses vara ringa skadegörelse om det rör sig om "små" skador och låga värden, 12 kap. 2 § BrB.

Tagandet av väckarklockan och lampan

Att ta någon annans egendom i syfte att "tillägna sig egendomen", dvs själv äga den eller förfoga över den kan vara stöld, 8 kap. 1 § BrB. Om det är ett lågt värde på egendomen kan det röra sig om ringa stöld, 8 kap 2 § BrB. Om stölden har skett i samband med att personen har trängt in i någons bostad kan det istället föreligga inbrottsstöld, 8 kap. 4a § BrB. Om din före detta inte har som syfte att "tillägna sig" sakerna han tagit så kan det istället utgöra egenmäktigt förfarande, 8 kap. 8 § BrB.

Uppsåtskravet

Att poängtera är att det krävs uppsåt för alla ovan beskrivna brotten, 1 kap. 2 § BrB. Det innebär i princip att personen som utför dem måste vara medveten om vad hen gör och att personen till exempel vet att egendomen som togs inte tillhör denne.

Kan du anmäla händelserna?

De händelser du beskriver skulle alltså kunna utgöra brott enligt brottsbalken. Om du vill anmäla detta ska du göra en polisanmälan vilket du kan göra på polisens hemsida. Det finns mer information om hur man gör en polisanmälan på polisens hemsida.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och hjälp med vad du kan göra.

Med vänliga hälsningar

Maja Kristiansson-GranRådgivare