FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/06/2020

Har man skyldighet att inställa sig till förhör

Hej! Jag har blivit uppringd av polis och kallad till förhör då jag begått ett bedrägeribrott. Det har hänt en gång och det gäller 125kr, har betalt tillbaka mer än hela summan till målsägande. Måste jag fortfarande gå på förhör och kan jag bli dömd/få böter fortfarande? Skall tilläggas att jag är 16år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Måste man inställa sig till förhör?

Reglerna om närvarande vid förhör hittar vi i rättegångsbalken 23 kap. Jag kommer följande att benämna rättegångsbalken som RB. Under en förundersökning får det hållas förhör med alla som kan antagas lämna upplysningar som är av betydelse för utredningen (23 kap. 6 § RB). Den som ska förhöras får föreläggas att vid vite infinna sig vid förhöret, dvs. en straffavgift som du måste betala om du inte dyker upp på förhöret. Uteblir personen att infinna sig vid förhöret får ett nytt vite föreläggas i samband med att man får en kallelse till ett förhör vid ett senare tillfälle (23 kap. 6 a § RB). Vidare får även den som utan giltig orsak inte infinner sig, hämtas till förhöret av polis (23 kap 7 § RB).

Förhör med omyndig

Det faktum att du endast är 16 år har ingen betydelse för din skyldighet inställa dig till förhör då du är straffmyndig. Däremot eftersom du i lagens namn fortfarande är ett barn då du är under 18 år, ska vårdnadshavare omedelbart underlättas samt kallas till ditt förhör. Regler om detta hittar vi i lagen om unga lagöverträdare, LUL. Kallelsen till vårdnadshavare är dock inte tvingande och leder inte till vite om vårdnadshavare inte dyker upp (5 § LUL)

Sammanfattningsvis måste du därför infinna dig vid förhör annars kan du få en straffavgift eller bli hämtad av polis till förhöret. Dina föräldrar kan även bli kallade till förhör men de har ingen skyldighet att infinna sig vid förhöret.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Sara HrnicRådgivare