Har man rätt att få ut sin laglott av den gemensamma bostaden när ens förälders sambo bor kvar på grund av testamente?

Min mor dog är 2005. Min syster och jag fick ut en del av vår mors arv då. I hennes testamente var hennes önskan dock att hennes sambo skulle få bo kvar i deras gemensamma bostad. Min mamma och sambo har inga barn. Vad jag förstår finns det möjlighet att begära ut min del/laglott gällande värdet av min mors del av den gemensamma bostaden. Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Ärvdabalken (ÄB).

Din mor kan, som huvudregel, testamentera bort sin del av bostaden till vem hon vill (9 kap. 1 § ÄB). Du, som bröstarvinge, har dock alltid rätt att få ut din laglott (7 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att din mors sambo måste ersätta dig så att du kan få ut din laglott för att sambon ska kunna bo kvar i den gemensamma bostaden. Detta gäller endast om din mor inte har andra tillgångar i dödsboet som kan täcka din laglott. Din mors sambo kan alltså få bo kvar i den gemensamma bostaden om du har fått din laglott genom andra tillgångar som din mor efterlämnade.

Anser du att testamentet inskränker din laglott kan du påkalla jämkning i testamente (7 kap. 3 § ÄB). Detta måste dock ske inom sex månader från att du fick ta del av testamentet och detta görs genom att antingen väcka talan mot sambon vid domstol eller tillkännage sitt anspråk till sambon. Annars är det efter att sambon har avlidit som du kan få din mors del av den gemensamma bostaden förutsatt att din mor inte har testamenterat bort den till hennes sambo.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare