FrågaPROCESSRÄTTVittna10/03/2023

Har man en skyldighet att vittna?

Måste jag vittna i arbetsdomstolen när målet gäller någon annan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om du måste vittna i arbetsdomstolen. För att besvara din fråga använder vi oss av rättegångsbalken (RB).

Allmän vittnesplikt
I Sverige har vi vittnesplikt. Detta medför att den som blir kallad som vittne har en skyldighet att vittna. Bestämmelser kring vittnen finns i kapitel 36 i rättegångsbalken.

Vilka undantas från vittnesplikten?
Värt att nämna är att det finns undantagsregler som innebär att man under vissa omständigheter ej behöver vittna under ed, eller inte vittna alls. Detta gäller exempelvis närstående till den tilltalade, personer som är under 15 år, de som lider av en psykisk störning, samt de som i sitt yrke omfattas av tystnadsplikt (ex. advokater, psykologer). Parterna i målet får ej heller vittna (36 kap. 1-5 § RB). Du har inte angett om något av dessa undantag stämmer in på dig, men om de gör det kan du med största sannolikhet alltså undgå vittnesplikten.

Vad kan hända om man inte vittnar?
Om man efter en kallelse vägrar att vittna finns flera åtgärder domstolen kan vidta. De kan exempelvis välja att ge uppdrag åt polisen att hämta dig och föra dig till rättegången (36 kap. 20 § RB). Vite (böter) kan dessutom blir aktuellt (36 kap. 20 § 2 st. RB). Den mest ingripande åtgärden är att man kan bli häktad under viss tid (36 kap. 21 §). Slutligen kan du även bli skyldig att ersätta delar av parternas rättegångskostnader (36 kap. 23 §).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare