Har kusiner rätt till arv?

Hej, kan jag ärva av min kusin om hon skulle dö före mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor om arv tillämpas ärvdabalken (1948:637) [ÄB]. Vem eller vilka som har rätt att ärva framgår av ärvdabalkens andra kapitel.

Vilka har rätt till arv?

1. Bröstarvingar har bäst rätt. Arvlåtarens barn och barnbarn är bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB).

2. Om arvlåtaren inte har bröstarvingar ska arvet tillfalla dennes föräldrar, (2 kap. 2 § första stycket ÄB).

3. Om arvlåtarens föräldrar är döda ska föräldrarnas barn träda i deras ställe. Dvs. arvlåtarens syskon är nästa i ledet (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

4. Om syskon inte är vid liv får deras barn träda i deras ställe. Dvs. arvlåtarens syskonbarn (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

5. Om ingen av ovanstående är vid liv ska arvet tillfalla mor- och farföräldrar (2 kap. 3 § första stycket).

6. Om mor- och farföräldrar inte är vid ska deras barn träda i deras ställe. Det innebär att arvlåtarens moster, morbror, faster eller farbror kan ärva (2 kap. 3 § andra stycket).

Det anges även i lagen att andra än de nyss uppräknade inte har rätt till arv (2 kap. 4 § ÄB). Finns ingen av ovan nämnda arvtagare vid liv, och inget testamente skapats, kommer arvet tillfalla allmänna arvsfonden.

Kusiner har inte arvsrätt. Det är möjligt att testamentera till sin kusin men arvet tillfaller inte kusiner enligt lag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Nilufer NouriRådgivare