FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll04/08/2019

Har jag som bonusförälder en försörjningsplikt?

Hej! Jag har en fundering gällande en kontext som berör underhållsbidrag/stöd.

Om jag flyttar ihop och gifter mig med en person som har ett barn sedan ett tidigare förhållande, innebär det då att jag som bonusförälder ber automatik tar över, så att säga, försörningsplikten och vårdnaden gällande det barnet? Alltså, innebär det att barnets biologiska förälder (som inte har vårdnaden om det) blir "befriat" från att betala underhåll, trots att barnet ännu inte fyllt 18 år? Vad är det egentligen som gäller i en sådan situation?

Hoppas min fundering var tydligt formulerad!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler kring vårdnad, boende och underhåll finns i Föräldrabalken (FB).

Föräldrarna är ansvariga att stå för underhåll

I 7 kap. 1§ FB står att det är föräldrarna som ska betala underhåll och alltså försörja barnet. Detta är oavsett om de har delad vårdnad eller den ena föräldern har ensam vårdnad.

En förälder som inte bor med barnet är därför skyldig att betala underhållsbidrag till den andra föräldern om denne istället har barnet boende hos sig.

Huvudregeln är därmed att bonusföräldrar eller andra inte är försörjningspliktiga för sin partners barn. Dock finns det ett undantag. I 7 kap. 5§ FB fastställs ett s.k. subsidiärt ansvar, som innebär att ifall den andra föräldern inte kan betala på grund av ekonomiska problem eller annat, då kan Försäkringskassan vända sig till bonusföräldern att betala underhåll istället. Förutsättningar för att en bonusförälder ska bli ansvarig är att 1) den faktiskt ansvariga föräldern inte kan betala och 2) bonusföräldern är gift eller har gemensamma barn med första föräldern. Endast en sambo kan inte bli ansvarig att betala underhåll för sin partners barn.

Ändring av vårdnad sker inte automatiskt

Vem som har vårdnaden om ett barn bestäms genom avtal, som godkänns av Socialnämnden. Det är oftast föräldrarna som innehar vårdnad, men den kan vara delad eller endast besittas av ena föräldern. Vårdnaden kan alltså inte övergå automatiskt till någon, utan måste ske genom aktiv ändring.

Sammanfattningsvis, du som bonusförälder har som huvudregel inte något särskilt underhållsansvar eller försörjningsplikt över din partners barn. Ett ansvar kan dock aktualiseras i en situation där bidragsföräldern inte kan betala för sin del.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga. Har du fler funderingar är du välkommen åter med en ny fråga.

Vänligen,

Erica LagerRådgivare