Har jag rätt till hittelön för den stulna cykel jag köpt?

Hej! För en tid sedan köpte jag en stulen elcykel i god tro. Det var ett tämligen förslaget bedrägeri innefattande bl.a. två id-kapningar (av förment ägare och dennes förmente pojkvän), förfalskat köpekvitto, förfalskad försäkringshandling, utbytt lås till nytt Crescent originallås m.m. Innan transaktionen kollade jag upp de två identiteter jag fått. Båda deras personnummer finns och de fanns båda på de uppgivna adresserna. Det annonserade priset var rimligt i förhållande till nypris, cykelns ålder och andra annonser. Cykeln var vid transaktionen inte registrerad stulen på cykelregister.se men - visade det sig senare - anmäld stulen hos Polisen. Jag upptäckte att cykeln var stulen när jag skulle registrera mig som ny ägare hos Crescent. Ägaren är ett företag som leasar ut cyklar. Jag antar att det var leasetagaren som hade anmält stölden hos Polisen. Mitt ärende är polisanmält (och avskrivet hos Polisen) och cykeln är inlämnad hos Polisen hittegods. Jag vet inte om ägaren hämtat ut cykeln. Min fråga är om jag i detta fall har rätt till hittelön ifall ägaren hämtar sin cykel. Det kan ju förefalla vara en gnidig fråga. Men det handlade om ganska mycket pengar. Och någon annan kunde helt enkelt ha behållit den stulna cykeln.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du gjorde helt rätt som lämnade in cykeln hos polisen. Som jag förstår det undrar du om du har rätt till hittelön.

När har man rätt till hittelön?

Den som hittar något har rätt till skälig hittelön för saken (lag om hittegods 3 §). Om upphittaren begär hittelön kräver polisen det av ägaren för att denna ska få hämta ut saken. Skälig hittelön brukar vara 10 % av sakens värde. Du räknas som upphittare även om du köpt cykeln snarare än hittat den. Hör av dig till polisen och meddela att du vill ha hittelön. Det kan också vara klokt att maila företaget som äger cykeln.

Du kan kräva säljaren på skadestånd

Eftersom cykeln var stöldgods kan du kräva säljaren på resten av beloppet du förlorat (köplagen 41 §). Polisen kommer däremot inte hjälpa dig med den saken. Hör av dig till info@lawline.se så hjälper någon av våra jurister dig.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare