FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/05/2019

Har jag rätt att kräva del av makes pengar?

Vi är gifta o har inte tänkt ändra på det. Vi har inte skrivit äktenskapsförord. Maken startade ett företag efter att vi gifte oss, det gick bra o nu efter 12 år har han solgt. Är nu ekonomisk oberoende o har slutat arbete vid 53 års ålder, inte planerat hur länge. Jag arbetar fortfarande o vill det o har inget emot att han inte arbetar. Det som är lite känsligt är att jag ibland säger att 1/2 vinst summan har jag rätt till. Han tycker det är hans pengar o att han har gjort sig förtjänt av pengarna. Han är generös, vi reser o lever bra så det är inte det men det stör lite att han tänker så. Jag planerar att arbeta till 65 (52 nu). Om han inte arbetar framöver o pengarna tar slut så finns det inte mycket när jag går i pension. Har jag rätt att kräva att en del är mina pengar? Som sagt, jag får del av pengarna när vi reser etc men det är klart att då han inte arbetar så kommer inget in varje månad. 50% av min utbetalda lön går till gemensamma kostnader. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Den grundläggande principen är att vardera make var för sig äger och ansvarar för sina tillgångar och skulder, äktenskapsbalken 1 kap 3 §. Ett äktenskap innebär alltså inte i sig att pengar eller annan egendom ägs gemensamt av makarna.

Däremot blir det annorlunda om ni skulle skilja er. Eftersom ni inte har skrivit något äktenskapsförord ska er respektive egendom efter avdrag för eventuella skulder läggas samman och delas lika mellan er vid en bodelning, äktenskapsbalken 9 kap 1 §, 10 kap 1 § , 11 kap 2 § och 11 kap 3 §. Detta innebär att du vid en eventuell separation skulle ha rätt till hälften av din makes egendom efter avdrag för eventuella skulder.

Alltså kan du, så länge ni är gifta, inte kräva att en del av din makes pengar är dina.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare