Har jag rätt att få del av arvet efter min pappa nu, eller går det till min mamma?

Hej mamma och pappa är gifta,nu har pappa gått bort, jag är enda barnet men det finns barn sen tidigare som mamma hade innan hon träffade pappa. Har jag rätt att få del av arevt nu eller tillfaller allt mamma.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Först av allt vill jag beklaga din förlust.

Om jag har förstått dig rätt så undrar om du har rätt att få ut ditt arv efter din pappa nu, eller om hela arvet kommer att gå till din mamma.

Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) i mitt svar till dig.

Hela arvet tillfaller din mamma för tillfället

Svaret på din fråga är nej, du har inte har rätt att få ut arvet efter din pappa nu. Istället kommer hela arvet tillfalla din mamma för tillfället, eftersom hon och din pappa var gifta när han dog.

När din mamma en dag avlider kommer du dock att få ut arvet efter din pappa i efterhand, samtidigt som du får ut ditt arv efter henne.

Jag kommer nu att förklara detta mer noggrant.

Du får ärva din pappa när din mamma har avlidit

Din mamma har rätt till arvet efter din pappa eftersom de var gifta (3 kap. 1 § första stycket ÄB).

Hennes arvsrätt till honom gäller dock bara så länge hon lever. När hon en dag avlider ska arvet efter din pappa gå till dig i efterhand, eftersom du är hans barn och därmed hans arvinge (2 kap. 1 § första stycket ÄB).

När du får ut arvet från din pappa i efterhand kallas det för efterarv.

Din mammas särkullbarn har också rätt att ärva henne när hon dör

De barn som din mamma har sedan tidigare kallas inom familjerätten för särkullbarn. Som barn till henne har de rätt att ärva henne när hon dör, precis som du har (2 kap. 1 § första stycket ÄB). De har däremot inte rätt till någon del av arvet efter din pappa, eftersom de inte är hans arvingar.

Arvet efter din pappa, ditt efterarv, ska därför skiljas från resten av din mammas tillgångar när hon avlider. Hela det efterarvet går då till dig (2 kap. 1 § första stycket ÄB).

Du och särkullbarnen får dela lika på arvet efter henne

De delar av din mammas tillgångar som inte hör till efterarvet är arvet efter henne, som både du och särkullbarnen har rätt till (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Ni kommer att få lika stora delar var av arvet efter henne (2 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Sammanfattning

Du har inte rätt att få ut arvet efter din pappa nu, eftersom han var gift med din mamma när han dog. Därför kommer hela arvet tillfalla din mamma för tillfället.

När din mamma en dag avlider kommer du att få ärva både henne och din pappa samtidigt. Du får då hela efterarvet från din pappa för dig själv. Sedan delar du och särkullbarnen lika på arvet efter din mamma.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare