Har jag rätt att ärva min bror om han har barn och han var omgift när han gick bort?

Hej!

Min enda bror är död. Våra föräldrar är döda. Han var omgift och hade 2 barn i ett tidigare äktenskap. Har jag som enda broder någon arvsrätt ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Ärvdabalkens bestämmelser.

Hur ser den ordinarie arvsordningen ut?

Enligt den ordinarie arvsordningen är det din brors barn som ärver först i egenskap av bröstarvingar (närmaste arvinge på släktskap) (2 kap. 1§ ÄrvB). Har bröstarvingarna i sin tur barn ärver dem för de fall din brors barn har avlidit vilket kallas Istadarätten (11 kap. 6§ ÄrvB).

Finns det inga bröstarvingar delar föräldrarna på barnets lott och finns det så inga föräldrar i livet är det du som syskon som ärver (2 kap. 2§ ÄrvB).

Sammanfattningsvis

Av din fråga framgår det för mig att din bror hade två barn. Jag får göra antagandet att dessa barn är vuxna. Eftersom så är fallet kommer så när han nu avlidit och bodelningen har skett mellan din brors dödsbo och hans nya partner kommer hans barn att ärva från honom.

För de fall din brors barn tyvärr inte heller är i livet kommer du att ärva.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte svaret tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare