Har jag rätt att ångra ett köp?

Hej.

Vi fick byta vattenpump i veckan då vi trodde att detta var bekymret.

Dock var det inte det som var felet.

Det har gått 2 dager efter pumpbytet, har jag rätt att ångra detta då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Jag tolkar din fråga som att du köpt en ny vattenpump och vill häva köpet i efterhand eftersom det inte var något fel på den gamla vattenpumpen. Jag utgår från att du köpt vattenpumpen i butik hos en näringsidkare, konsumentköplagen (kkl) är därför tillämplig (1 § kkl).

Vad säger lagen?

Om säljaren är i dröjsmål, alltså att varan avlämnas för sent eller inte alls så får du som köpare häva köpet (13 § kkl). Du har även rätt att häva köpet om vattenpumpen som du köpt skulle varit felaktig och felet är av väsentlig betydelse för dig (29 § kkl).

Om du köpt vattenpumpen på nätet

Har du köpt vattenpumpen på nätet så har du ingått ett distansavtal vilket gör distansavtalslagen tillämplig istället (2 kap. 1 § distansavtalslagen). I så fall är du endast bunden av beställning som medför betalningsförpliktelse om denna förpliktelse tydliggjorts före beställningen och du uttryckligen påtagit dig denna (2 kap. 9 § distansavtalslagen). Om detta inte gjorts kan du använda dig av din ångerrätt och då frånträda avtalet genom att lämna säljaren ett meddelande om detta inom 14 dagar från det att du fått varan i din besittning (2 kap. 10 § distansavtalslagen). Du har då rätt att få tillbaks din betalning mot att du sänder tillbaks pumpen (2kap. 14 § andra stycket distansavtalslagen).

Sammanfattning

Har du beställt vattenpumpen via nätet så har du ångerrätt och då en möjlighet att eventuellt lämna tillbaks pumpen. Har du köpt den i butik så är min bedömning att du inte har någon möjlighet att ångra köpet. Kolla annars med säljaren om de erbjuder öppet köp eller kan hjälpa dig på annat sätt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare