Har hyresskulden preskriberats när hyresvärden inte fakturerat för lokalen jag hyr?

Hej

Jag som Tandl tog över en mottag för 7.5 år sen, då fick jag ta över hans kontrakt för fastigheten. Det fanns två avtal som jag skrev på men viste inte riktigt vad det innebar

Under de åren har föreningen skickat mig fakt på den ena lokalen och missat den andra att ta bet för hyran( två lokaler som har tillgång till varandra ) under Dec fick jag mail att de missat o fakt mig hyran för den ena lokalen och vill att ska bet hyran för hela 2017 , vilket är en hög summa för oss . Kan de göra det?

Jag tycker att jag kan bet det sen man märkt misstaget från föreningen

Tacksam för råd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått dig rätt så är du näringsidkare som har två hyreskontrakt och du ska därför betala hyra för två olika lokaler. Den ena lokalen har du betalat löpande på eftersom du fått fakturor för denna men den andra har du inte betalt hyra för eftersom du inte fått faktura på denna. För fordringar vilket dina kostnader för lokalerna är så gäller en preskriptionstid på 10 år från att de tillkom, om preskriptionstiden inta avbrutits innan (2 § preskriptionslagen). Att föreningen har en fordran mot dig innebär att de har en skuld på dig, att du ska betala för tiden du har hyrt lokalen. Att en fordran preskriberas innebär att någon förlorar rätten att få betalt. Fordran för den ena lokalen som du inte betalat för under 2017 har inte preskriberats ännu då det inte gått tio år sedan din skuld för hyran av lokalen uppkom och föreningen kan därför kräva att du ska betala hyran för hela 2017.

Om du har svårt att betala hela skulden på en gång föreslår jag att du ber föreningen om att få betala av skulden under en lite längre period.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare