Har halvsyskons barn arvsrätt?

Hej

Nyligen fått reda på att min morbror gått bort. Nu undrar jag hur det går med arvet efter honom?

Min mamma finns inte i livet utan det är jag och min bror och enligt folkbokföringen hade min morbror en bror på hans pappas sida som dött men hade 2 barn som är i livet. Har dom arvsrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv och arvsordningen hittar vi i Ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar det som att brorn som din morbror hade på hans fars sida är ett halvsyskon.

Arvsordningen delas upp i 3 olika arvsklasser

I den första arvsklassen befinner sig den avlidnas barn, de är så kallade bröstarvingar och har först rätt till den avlidnes egendom (2 kap. 1 § ÄB).

Finns det inga bröstarvingar, som i detta fallet, så går vi vidare till den andra arvsklassen. Här hittar vi den avlidnes föräldrar och, om dessa inte längre är i livet, den avlidnes syskon (2 kap. 2 § ÄB). När det gäller syskonen så görs det ingen skillnad på helsyskon och halvsyskon (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB).

I den tredje och sista arvsklassen hittar vi den avlidnes mor- och farföräldrar och om dessa inte är i livet, så träder fastrar, farbröder, mostrar och morbröder in i deras ställe (2 kap. 3 § ÄB).

I detta fallet befinner vi oss i den andra arvsklassen. Eftersom att det inte görs någon skillnad på helsyskon och halvsyskon så skulle arvet efter din morbror tillfalla både din mor och brodern som finns på hans fars sida. Nu är det tyvärr så att syskonen inte längre finns i livet, i så fall kommer ni som deras barn träda i deras ställe genom s.k. istadarätt. Alltså kommer du och din bror ärva i er mors ställe, och broderns barn i hans ställe.

För att sammanfatta så har broderns barn på din morbrors fars sida arvsrätt, och arvet efter din morbror kommer att delas mellan er fyra syskonbarn.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Natascha Beck HansenRådgivare