Har föräldrar och syskon en lagstadgad rätt till arv?

Ämne: arv, testamente Hej, Jag är ensamstående, har aldrig varit gift och har inga barn. Jag vill inte att någon av mina föräldrar eller (halv-) syskon skall ärva mig. Min önskan är att allt jag äger och har skall säljas. Beloppet försäljningen inbringar, samt allt som finns på bankkonton, aktier, fonder etc vill jag skänka till av mig bestämd frivillig (-a) organisation (-er). Är det möjligt? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör arv och testamente, så är ärvdabalken den lag som vi kommer att använda oss av för att finna svar. Det korta svaret är att ja, det är möjligt för dig att skänka allt till organisationer och att göra så att dina halvsyskon och föräldrar inte ärver någonting efter dig, nedan kommer jag att förklara varför och i korthet hur du kan göra.

Möjlighet att testamentera bort hela din kvarlåtenskap

I svensk lag finns olika arvsklasser, och den så kallade arvsordningen återfinns i 2 kap. Ärvdabalken. I den första arvsklassen finns de närmaste arvingarna, bröstarvingarna (2 kap. 1 § ärvdabalken), vilket är den avlidnes eventuella barn. Eftersom du inte har några barn finns det i ditt fall inga arvingar i den första arvsklassen. Arvingar i den första arvsklassen har rätt till någonting som kallas laglott, vilket är ​​en lagstadgad rätt för bröstarvinge att ärva hälften av sin arvslott (7 kap. 1 § ärvdabalken). En sådan lagstadgad rätt till arv finns inte för de andra arvsklasserna, vilket innebär att du kan testamentera bort egendom som utan testamente hade tillfallit personer i de klasserna. Syskon och föräldrar är i den andra arvsklassen, därmed är det möjligt för dig att genom testamente göra så att de inte ärver dig (2 kap. 2 § ärvdabalken).

Saker som kan vara bra att tänka på angående testamente

Förutsatt att du är över 18 år så kan du förordna om din kvarlåtenskap genom testamente och därigenom bestämma vad som ska ske med din egendom efter din bortgång (9 kap. 1 § ärvdabalken). När det gäller testamenten finns det några saker som kan vara bra att ha med sig, såsom att det finns vissa formkrav som ska vara uppfyllda för att det ska vara giltigt. Bland annat ska det upprättas skriftligen och bevittnas av två personer som uppfyller kraven för vem som får vara vittne (10 kap. 1 § ärvdabalken och 10 kap. 4 § ärvdabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare