FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/09/2018

Har föräldrar försörjningsplikt för myndig som flyttat hemifrån?

Hej!

Jag fyller om ca 1år 18 år. Jag vill då flytta hemifrån direkt. Vi har en trasslig boendesituation då jag vägrar bo hos min pappa och min mamma starkt ogillar att ha mig på heltid. Grejen är den att jag kommer att precis ha börjat 2:an på gymnasiet (gått om ett år pga sjukdom) när jag fyller 18. Vilket betyder att försörjningsplikten kommer fortsätta, tills jag gått ut gymnasiet. Men nu till frågan: får jag flytta hemifrån när jag är 18 trots att jag inte gått ut gymnasiet och kan jag då kräva att de betalar boendet åt mig då de fortfarande har försörjningsplikt?

Tack på förhand för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kan kräva att dina föräldrar betalar ditt boende åt dig om du som myndig flyttar hemifrån med hänvisning till försörjningsplikten.

När du är 18 år kan du bestämma själv vart du ska bo någonstans. Precis som du skriver så har dina föräldrar en försörjningsskyldighet enligt 7 kap. 1 § Föräldrabalken (FB) som gäller fram tills du fyller 18, eller om du studerar vid gymnasieskola eller liknande fram tills din skolgång är avslutad.

Detta innebär dock inte att de är skyldiga att betala ditt boende om du väljer att flytta hemifrån innan din skolgång är avslutad. Enligt 7 kap. 1 § FB så ska en skälighetsbedömning göras avseende vilken summa som kan bli aktuell. Den bedömningen görs genom att se till barnets behov samt föräldrarnas ekonomiska förmåga. Skulle dina föräldrar bedömas att helt sakna ekonomisk förmåga blir de inte underhållsskyldiga överhuvudtaget.

Avseende dina behov blir det en bedömning även där, anses du ha behov av att inte bo hemma kan din föräldrar vara skyldiga att bidra medan det också exempelvis kan bli så att du egentligen inte anses ha något behov av att flytta hemifrån och därmed blir dina föräldrar inte skyldiga att betala någonting eftersom du kan få dina behov uppfyllda i deras hem.

Den summa som kan komma att bli aktuell om det bedöms att du har behov av att bo på egenhand kommer vara densamma som det hade kostat för dina föräldrar att ha dig hemma. Om du har några egna inkomster kommer detta göra att dina föräldrar behöver betala mindre i underhåll. Du kan som sagt inte kräva att de ska betala dina boendekostnader utan den summa du möjligtvis skulle kunna få kommer med största sannolikhet vara mindre än så.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare