FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/05/2021

Har föräldrar en skyldighet att ge sina barn en veckopeng?

Hej! Jag är en 14-årig tjej och jag får aldrig några pengar. Jag har ingen månadspeng eller veckopeng och jag får inte heller pengar om jag ner om det vilket leder till att jag aldrig har några pengar. Jag får heller nästan aldrig nya kläder eller sånt. Dock har min familj ont om pengar men är detta ens okej?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Föräldrar har en underhållsskyldighet (7 kap. 1 § föräldrabalken). Detta betyder att föräldrar, utifrån vad som kan krävas av dem mot bakgrund av deras ekonomiska förmåga och barnets behov, ska betala för barnet. Underhållsskyldigheten innebär ingen skyldighet för föräldrarna att ge barnet några pengar i form av till exempel veckopeng. Underhållsskyldigheten tar istället, i första hand, sikte på att barnet ska ha mat och någonstans att bo.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att återkomma till oss.

Med vänliga hälsningar

Felicia HauzenbergerRådgivare