FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll25/05/2018

Har en förälder rätt att kräva lönen av myndigt barn som bor hemma?

Har en förälder rätt att kräva majoriteten av sitt myndiga, ej studerande barns lön för att hon kostar genom att bo hemma?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att svara på din fråga direkt så nej, du har inte rätt att kräva majoriteten av ditt barns lön för att hon bor hemma om ni två inte har uttryckligen avtalat om det. Däremot har föräldern inte längre någon underhållsskyldighet för ett barn som fyllt 18 år och inte längre studerar i grundskolan eller på gymnasiet, se 7 kap. 1 § 2 st. föräldrabalken. Det innebär vidare att ett myndigt barn inte har rätt att bo hemma utan att betala hyreskostnad. Jag rekommenderar därför att du och dottern avtalar (helst skriftligen) om en hyra som ni finner rimlig. Skulle hon då inte betala kan du "i sista hand" driva in hyran genom betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten eller i domstol. Alternativet är att du kräver att hon flyttar ut. Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare