FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/07/2017

Har en farförälder någon skyldighet att hjälpa sitt barnbarn?

Hej,

Jag är bostadslös med min son. Min far har precis ärvt en lägenhet av sin mor men vägrar låta mig hyra lägenheten. Han vill sälja den istället. Finns det någon lag som säger att han som farförälder är skyldig att hjälpa mig och min son?

Tack för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis är det din far som ärvde bostaden efter hans mor och han har därmed rätt att bestämma om han vill sälja den eller inte.

En förälders underhållsskyldighet för sitt barn upphör när barnet fyller 18 år (7 kap 1 § 2 stycket föräldrabalken). Om barnet går i skola efter 18 års ålder sträcker sig förälderns underhållsskyldighet sig som längst tills dess barnet fyllt 21 år (7 kap 1 § 2 stycket föräldrabalken).

I ditt fall utgår jag från att din fars underhållsskyldighet gentemot dig har upphört och han har därför ingen skyldighet att se till så att du och din som har en bostad. Eftersom du är vårdnadshavare för din son har din far inte heller någon underhållsskyldighet gentemot din son.

Sammanfattningsvis finns det tyvärr ingen lag som ger din far en skyldighet att hjälpa dig och din son. Det du kan göra är att försöka prata med honom igen om förklara din situation och be honom om hjälp, men han har ingen skyldighet att hjälpa. Det du annars kan göra är att vända dig till socialtjänsten i din kommun för att få hjälp angående din och din sons boendesituation.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare