Har efterlevande maken rätt till arv efter sin svärförälder enligt den legala arvsordningen?

Hej. Min mamma dog för 10 år sedan. Jag och min bror lät då vår styvfar som varit gift med vår mamma i många år att sitta i orubbat bo. Nu säger han att det är han och inte vi som kommer att ärva vår mormor när hon går bort eftersom han är mammas änkling och eftersom vi valt att vänta med vårat arv. Kan det verkligen stämma. Känns konstigt ifall vårat val att låta honom behålla deras gemensamma tillgångar så länge han lever i så fall innebär att vår mormors arv i förlängningen ska delas med våra styvsyskon i så fall.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Ärvdabalken (ÄB).

Arvsrätten och lagen är baserad på familje- och släktingemenskap. Det är er mamma och hennes syskon som i första hand är bröstarvingar. Er mamma har rätt till arv när er mormor avlider, men eftersom er mamma har gått bort så träder ni in i hennes ställe och blir då bröstarvingar till er mormor. Om er mamma har syskon kommer ni att endast få ärva er mammas del av arvet (2 kap. 1 § ÄB). Enligt den legala arvsordningen är inte er styvpappa och era styvsyskon er mormors bröstarvingar och kan därmed inte ärva från henne.

Arvsordningen kan dock ändras om er mormor upprättar ett testamente. Huvudregeln är att er mormor kan testamentera bort hela arvet till vem hon vill (9 kap. 1 § ÄB). Det finns dock undantag. Ni, som bröstarvingar, har alltid rätt att åtminstone få ut era laglotter, vilket utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare