Har dottern till min avlidne bror rätt att ärva min faster?

Hej.Undrar hur fördelningen av arv fungerar om min faster som inte har egna barn dör?Vi är 2 brorsbarn kvar då min äldre bror gick bort men han har en dotter i livet.Ärver dottern till min avlidne bror min faster?Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Om jag har förstått dig rätt så undrar du om din brorsdotter har rätt att ärva din faster, samt hur fördelningen av arvet efter din faster kommer att se ut i stort.

Jag tolkar det du har skrivit som att din far inte längre lever, eftersom han i så fall skulle ha fått ärva sin syster med förtur framför er barn. Jag utgår också från att din faster inte är gift samt att hennes och din fars föräldrar är avlidna.

Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) i mitt svar.

Dottern till din avlidne bror har rätt att ärva din faster

Din brorsdotter har rätt att ärva din faster, eftersom hon har tagit över din avlidne brors arvsrätt till fastern (2 kap. 2 § andra stycket, andra meningen ÄB). Det kallas för istadarätt och innebär att din brorsdotter har trätt i din brors ställe i fråga om rätten till arv efter din faster.

Din bror har i sin tur trätt i er fars ställe och tagit över hans arvsrätt till din faster (2 kap. 2 § andra stycket, andra meningen ÄB). Detsamma gäller för dig och ditt andra syskon.

Din fasters arv kommer att fördelas mellan er tre

När din faster avlider kommer hennes arv att gå till dig, ditt andra syskon och din brorsdotter. Ni tre kommer att få dela lika på arvet (2 kap. 2 § andra stycket, andra meningen ÄB).

Sammanfattning

Din brorsdotter har rätt att ärva din faster, eftersom din bror är avliden. Därmed har hon trätt i hans ställe genom istadarätt och tagit över hans arvsrätt till fastern.

Din fasters arv kommer att fördelas lika mellan dig, ditt andra syskon och din brorsdotter. Det gäller under förutsättning att din faster inte gifter sig eller får några barn.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare