FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/09/2018

Har barnet rätt till underhåll från fadern som bor i utlandet?

Om jag får barn med mitt ex som bor i Turkiet, blir han då skyldig att betala underhåll för barnet? Han har en månadslön på ca 4500kr.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga handlar om barnets rätt till underhåll från fadern som bor i utlandet.

Vilken domstol blir behörig?

Detta rör ett internationellt rättsförhållande mellan Sverige och Turkiet, varför underhållsförordningen blir tillämplig. Svensk domstol kan bli behörig, då du och barnet (underhållsberättigat) har hemvist i Sverige (art. 3b. underhållsförordningen). Med det sagt har du rätt att stämma fadern angående underhåll i svensk domstol.

Vilken lag blir tillämplig?

Underhållsförordningen hänvisar till 2007 års Haagprotokoll ifråga om lagval vid underhållsskyldighet (art. 15 underhållsförordningen). Huvudregeln är att underhållsskyldighet ska regleras av lagen i den stat där den underhållsberättigade har sin hemvist (art. 3 i 2007 års Haagprotokoll om tillämplig lag avseende underhållsskyldighet). Om du och barnet har hemvist i Sverige, borde alltså svensk lag bli gällande i denna fråga.

Sammantaget kan du stämma fadern i svensk domstol för att få frågan om underhåll prövad. Vad gäller underhållets storlek, är det något du och fadern kan komma överens om eller i sista hand få bestämt i domstol. Domstolen beaktar då vilket behov barnet har och hur föräldrarnas sammanlagda ekonomi ser ut. Om du inte vet vilken domstol som du ska vända dig till, så kan du skriva in ditt postnummer här för att få fram den rätta domstolen för dig.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare