Har barnbarn rätt till arv från morförälder om föräldern är död?

Min bonusdotters mormor är 90 år. Hon hade 4 barn, men en dotter är avliden (min bonusdotters mamma). Nu försöker de tre återstående barnen få min bonusdotters mormor förflyttad till ett äldreboende, så att de kan sälja hennes hus och dela vinsten på tre, varvid min bonusdotter blir utan. Är detta korrekt, eller vad kan hon göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om testamenten och arvsrätt regleras i ärvdabalken (ÄB).

Det är endast bröstarvingar, alltså barn till den avlidne, ur den första arvsklassen som har legal rätt att kräva sin s.k. laglott, oavsett testamente, se 7 kap. 3 § ÄB. Det innebär att de som har legal rätt till arv är barn till den avlidne. Är barnet till den avlida också avlidet innebär detta att den arvslotten tillägnas dennes barn, dvs din bonusdotter. Detta innebär att din bonusdotter har samma legala rätt till arv som de tre återstående barnen. Din bonusdotter har således rätt till 25 % av arvet precis som de återstående barnen. Detta förutsatt att det inte finns ett testamente som säger annat. Skulle ett testamente säga annat har din bonusdotter fortfarande rätt till halva sin laglott, dvs 50% av sina 25 %.

Så länge din bonusdotters mormor lever har inte hennes barn någon äganderätt över hennes egendom.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor, tveka inte på att höra av dig igen om något dyker upp eller är oklart.

Vänligen

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare