Har barnbarn rätt att ta egendom från morförälder?

Har ett barnbarn rätt att hämta det hon vill ha i sin mormors lägenhet när det finns två döttrar som hjälper sin mamma med flytt till vårdboende?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att sakerna inte är barnbarnets saker sedan innan. Om man ser till arvsrätten så är det först personen som flyttas till vårdsboendets, egna döttrar som kommer ärva närmst efter henne, 2:1 1 st Ärvdabalken. Så i första hand är det de som behöver komma överens om en bodelning, om det är vad mormor vill. Eftersom hon inte avlidit utan endast ska flytta till vårdboende så är det fortfarande hon som bestämmer över sina saker, skulle döttrarna vilja ha saker i detta skede behöver man reglera om det ska ses som förskott på arv till exempel. Om barnbarnet får tillåtelse att hämta saker av sin mormor så kommer det dock att ses som en vanlig gåva (reservation för om gåvan skulle vara av stort värdet).

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare