Har barn rätt till arv efter en förälder?

Hej jag skulle behöva hjälp att tyda ett testamente och se om jag har rätt till något arv från min Pappa

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler angående arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

I svensk rätt ärver barn sina föräldrar och barn har alltid rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ÄB). En förälder får inte skriva ett testamente som inskränker ett barns laglott, vilket innebär att barn har ett lagstadgat skydd till arv från sina föräldrar.

Rekommendation

Du har en lagstadgad rätt till arv efter din pappa. Om du behöver hjälp med att tyda testamentet och hur stor din laglott kan vara så rekommenderar jag att du tar kontakt med Lawlines jurister som kan hjälpa dig.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information och hjälp i ditt ärende.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:
Telefon: 08-533 300 04
Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare