FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/12/2022

Hänsyn till tidigare brottslighet vid straffmätningen

Hej om man dömts för brott o hamnat i straffregistret kanske i 10.års.tid.Då.undrar jag om.man begår brott en lång tid efter.man ej finns kvar i registret brukar rätten då kontrollera om.man förekommit i.belastningsregistret i en ny rättegång?Om.de tar hänsyn till det i domen då.undrar jag vad är.det.för.rättvisa.om.man ej finns kvar i registret?Då.skall väl ej rätten överhuvudtaget ta upp personens gamla historia som hen har försonat?Tacksam om ni kan reda ut mina tankar o vad lagen säger!! mvh Peter Grahn

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida domstolen tar hänsyn till brott som du har begått för mer än 10 år sedan vid straffmätningen av ett nytt brott. För att besvara din fråga ska jag hänvisa till Brottsbalken (BrB).

Tidigare brottslighet kan enligt BrB 29 kap 4 § tala för straffskärpning. Emellertid tas hänsyn till tiden som har förflutit mellan brotten: ju större tidsmellanrum, desto svagare skäl för straffskärpning. I regel brukar det räcka med ett tidsmellanrum på tre år för att utesluta straffskärpning på grund av tidigare brottslighet.

Emellertid tas även hänsyn till andra omständigheter, såsom:

  • Det tidigare brottets omfattning.
  • Om de nya brotten och de gamla brotten är likartade samt
  • Om både gamla och nya brottsligheten är särskilt allvarlig (straffvärde av minst 1 år)

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare