Handräckning vid utebliven leverans av vara

Hej!

Jag har betalt (swish) för en vara en privatperson skulle skicka till mig, men jag har ännu inte fått varan. Personen sa att han skulle skicka varan förra onsdagen (och det är nu torsdag veckan därpå).

När jag försökt kontakta säljaren svarar han inte.

Hur ska jag gå tillväga? Det skulle ju kunna vara så att posten slarvat bort paketet, men då borde ju säljaren ändå svara på mina försök till kontakt.

Kan man anmäla sådant här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olika handlingsalternativ
I syfte att få den vara du betalt för kan du ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten i enlighet med 3 § lag om betalningsföreläggande och handräckning. Om varan skulle ha skickats sedan en tid tillbaka men detta inte skett kan du alltså vända dig till Kronofogdemyndigheten med en skriftlig ansökan (9 § LBfH). Vidare information om vad ansökan ska innehålla hittar du på Kronofogdemyndighetens hemsida. Det kostar 300 kronor att ansöka, men dessa 300 kronorna kan du begära ersättning för i din ansökan.

Du kan givetvis också välja att göra en vanlig polisanmälan på Polismyndighetens hemsida om det visar sig att det handlar om bedrägeri.

För att förhindra att en liknande situation uppstår i framtiden
Vad som gäller vid köp av varor mellan privatpersoner regleras av köplagen. Enligt köplagen har du en så kallad detentionsrätt, vilket innebär att du som köpare har rätt att hålla inne din betalning tills dess varan ställs dig till handa eller ställs till ditt förfogande i enlighet med avtalet (49 § KöpL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jonna AnderbergRådgivare