Handräckning bästa alternativet för att få tillbaka egendom

Hej, jag har ett par hörlurar hos en av mina gamla vänner som jag nu hamnat i polemik med. Han har då sagt att han ska slänga/förstöra dem, och håller dem som någon slags gisslan, väldigt löjligt alltihop. Men finns det något man kan göra juridiskt för att få tillbaka dem? Kan man göra någon enklare polisanmälan? Om han skulle ta sönder dem, värda ungefär 1000kr, är jag inte så sugen på att betala för ett par nya, då dem bara är ungefär 2 månader gamla. Så som sagt, finns det något man kan göra?

Mvh! :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns definitivt något du kan göra. Jag ser två möjliga tillvägagångssätt. Det ena är att låta honom förstöra hörlurarna och därefter skicka ett förlikningserbjudande (i princip ett avtal där ni enas om att inte mötas i domstol i utbyte mot att han betalar för hörlurarna och lite till). Skulle han inte vilja det behöver du bara gå till tingsrätten och kräva skadestånd. Jag förutsätter självklart att du inte vill gå den vägen. Därför lämnar jag alternativ nummer ett och går vidare till alternativ nummer två. Jag vill också kort nämna att ja, saken kan man mycket väl polisanmäla, men det är tidskrävande och kanske inte leder någonstans. Därför fokuserar jag inte på det heller. Jag utgår ifrån att det du främst vill är att få tillbaka dina hörlurar, och för att nå det målet är alternativ två det bästa.

Alternativ nummer två: Kronofogden

Hos Kronofogden kan man ansöka om handräckning. Det är ett utmärkt sätt att förmå någon att lämna tillbaka saker som tillhör någon annan. All information finns angiven i länken ovan, och sammanfattad på ett bättre sätt än jag förmår skriva i detta svar. Saken är faktiskt okomplicerad. Du skickar in en ansökan, Kronofogden går igenom ansökan och meddelar personen som har dina hörlurar om läget. Vad som händer därefter beror på personens inställning (han kan t.ex. bestrida utlämningskravet), men om han är smart lär han snarast frivilligt ge tillbaka hörlurarna. Annars kommer Kronofogden och hämtar dem. I annat fall, om din ansökan avslås, får du ta ärendet till domstol. Du hittar mer detaljerad information samt ansökningsblankett via länken ovan.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, och lycka till!

Jesper EngRådgivare