Halvsyskons rätt till arv

Min syster har inga barn. Föräldrarna är döda. Inget testamente. Jag är ensamt helsyskon. Dessutom finns tre halvsyskon som bor i Frankrike. Vilka andelar ärver jag respektive mina halvsyskon om min syster dör ?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Din fråga regleras av ärvdabalken och kommer nedan förkortas ÄB.

Halvsyskons rätt till arv
Enligt den arvsrättsliga ordningen är bröstarvingar, alltså barn, närmaste arvingar vilket innebär att den avlidnes barn ärver först (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom din syster inte har några barn går arvet vidare till den avlidnes föräldrar. Om någon av eller båda föräldrarna är döda ska arvlåtarens syskon dela på den (gemensamma) förälderns lott (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Eftersom din syster har tre halvsyskon tar de, tillsammans med dig som helsyskon, del i den andel som skulle tillfallit din systers förälder (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB). Din systers halvsyskon har alltså samma rätt att vara med och dela på deras gemensamma förälders andel som ett helsyskon.

Vad gäller i din situation?
Är din syster gift kommer kvarlåtenskapen först tillfalla den efterlevande maken när hon dör. När den efterlevande maken dör kommer din systers kvarlåtenskap skiftas ut till efterarvingarna (3 kap 1-2 § ÄB). Dessa är alltså du och din systers tre halvsyskon.

Om din syster inte är gift har du och din systers halvsyskon rätt att ta del av arvet direkt när hon dör (förutsatt att din systers föräldrar är döda). Vardera av hennes föräldrar skulle haft rätt till hälften av din systers kvarlåtenskap vardera om de varit vid liv. Som framgår ovan görs det ingen skillnad mellan hel- och halvsyskon när det gäller den gemensamma föräldern, vilket innebär att er gemensamma förälders andel delas lika mellan dig och de tre halvsyskonen (1/4 vardera, alltså 1/8 av den totala kvarlåtenskapen efter din syster). När det istället gäller föräldern som du och din syster är enda barn till, ärver du hela den förälderns andel, dvs halva kvarlåtenskapen efter din syster. Din totala andel blir då 5/8 av kvarlåtenskapen och dina halvsyskons andelar 1/8 vardera.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Kajsa JonssonRådgivare