Halvsyskon ärver förälderns andel av kvarlåtenskapen

Hej, hur funkar det med arv mellan halvsyskon där en ett halvsyskon har gått bort och där det finns fyra halvsyskon kvar? Det är fyra halvsyskon, tre stycken med samma "delar" samma mamma och ett halvsyskon med "delar" samma pappa som den avliden halvsyskonet.

Halvsyskonet som gick bort var inte gift, hade inga barn, ingen sambo, inga helsyskon, men fyra halvsyskon enl ovan. Hur ser arvsdelningen ut? Är det så att en halvan(50%) av arvet från vårt halvsyskon delas mellan de halvsyskon som hade samma mamma och den andra halvan(50%) till det sista halvsyskonet som hade samma pappa som den avliden halvsyskonet?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller frågor om arv hittar vi svaren i Ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar din fråga som att person A har gått bort och att A, B, C och D har samma mamma medan A och E har samma pappa.

När en person utan barn går bort finns det inga arvingar i den första arvsklassen (2 kap. 1 § ÄB). Enligt parentelprincipen går man då vidare till den andra arvsklassen där den avlidnes föräldrar och föräldrars barn finns (2 kap. 2 § ÄB). Här finner vi den avlidnes halvsyskon. För att ta reda på hur mycket varje halvsyskon ska ärva följer vi stirpalgrundsatsen som innebär att varje gren inom en arvsklass ska ärva lika stor del av kvarlåtenskapen. Den avlidnes föräldrar ska alltså ärva hälften var. Sedan delar halvsyskonen på förälderns andel. Syskonen B, C och D delar på mammans arv medan syskon E får hela pappans arv.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sanna WarnemyrRådgivare