Halvbrorssyskons arvsrätt vid testamente

Jag är halvbrors barn till avliden halvfarbror. Då min far är död så föll lotten på mig och mina syskon. Testamente föreligger, då testamentet innehåller att sambo/ eller vid sambos död skall hennes dotter ärva. Enligt juristen har vi ingen arvsrätt då? Tedtamentet är vidimerat. Hur vet man om detta är ett falskt testamente? Har mankinte rätt till en viss procent somkinte går att överlåta

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår dig undrar du om testamentet kan utesluta dig och dina syskon från att ärva.

Utgångspunkten i arv är arvsordningen

Om det inte finns något testamente, ska arvet på följande sätt:

  1. Barn. Om barnet är avlidet ärver barnbarn och så vidare. (ÄB 2:1)
  2. Föräldrar. Om en förälder är död ärver förälderns barn, det vill säga ett syskon. Om syskonet är dött kan eventuella nedanstående led ärva, såsom syskonbarn. (ÄB 2:2)
  3. Far/morföräldrar. Om en far/morföräldern är död ärver deras barn, det vill säga en farbror/morbror/moster/faster. Kusiner ärver inte. (ÄB 2:3)

Du och dina syskon är i arvsklass 2 och för att ni ska ärva måste din halvfarbrors förälder (den föräldern som han och din pappa har gemensamt) ha gått bort. Jag antar här att din halvfarbror inte hade några egna barn.

Endast bröstarvingar har rätt att ärva även om det finns ett testamente

Om det finns ett giltigt testamente, gäller det som står i det. Undantaget till regeln är om testamentet skulle utesluta den avlidnes bröstarvingar (ÄB 7:3). En bröstarvinge är den avlidnes barn/barnbarn. Endast bröstarvingarna kan föra en talan om att den har rätt till sitt arv.

Eftersom du och dina syskon är halvbrorsbarn till din halvfarbror, får ni inte rätt att ärva något om ni inte står i testamentet.

Om du tror att testamentet har uppkommit på fel sätt, har du rätt att väcka talan om att göra det ogiltigt

Eftersom jag inte har testamentet framför mig eller har någon koppling till din familj, kan jag inte heller avgöra om testamentet är förfalskad. Om du tror att testamentet har uppkommit på fel sätt, har du rätt att väcka talan om att göra det ogiltigt inom ett halvår från då du fick ta del av testamentet (ÄB 14:5). Exempel på fel sätt är om din halvfarbror led av någon form av psykisk störning (ÄB 13:2) eller om någon tvingat honom/lurat honom att skriva ett testamente (ÄB 13:3).

Sammanfattning: Om det finns ett giltigt testamente, har du och dina syskon INTE någon arvsrätt alls. Misstänker du att testamentet gjordes på fel sätt, har du rätt att föra talan om att testamentet ska ogiltigförklaras inom 6 månader från när du fick ta del av testamentet. Eftersom testamentet är vidimerat samt att juristen inte hitta något misstänksamt med testamentet, gissar jag på att testamentet är äkta och giltigt.

Jag hopppas att jag kunde svara på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare