FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/09/2021

Hålla mobilen i handen medan jag kör bil?

Jag blev stoppad av polisen, de påstår att jag "plockade upp telefonen sista metrarna innan personen stannade". Är det förbjudet att hålla mobilen i handen medans man kör fast att man inte använder den?

Detta går troligtvis till Tingsrätt då jag nekade användande och de vill se hur tingsrätten ställer sig i frågan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Från den 1 februari 2018 får du som förare inte använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning om du håller den i handen när du kör ett motordrivet fordon.

I 4 kap. 10 e § trafikförordningen stadgas följande:

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen".

Detta innebär alltså att det är förbjudet att enbart hålla mobilen i handen fastän man inte använder den.

Från och med 12 mars 2018 finns det vissa undantag, 11 kap. 10 a § trafikförordningen. Regeringen skriver att förbudet inte ska gälla när fordon används vid blåljusverksamhet och annan liknande verksamhet. Undantaget gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas. Undantaget gäller när fordon används

- vid räddningstjänst och sjuktransport

- vid tjänsteutövning av polis

- av viss personal vid Säkerhetspolisen

- av vägtransportledare enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare

- i brådskande tjänsteutövning av en tulltjänsteman, kustbevakningstjänsteman, läkare, sjuksköterska, barnmorska och personal inom Kriminalvården eller i andra jämförliga fall.
Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare