FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/09/2021

Grovt rattfylleri trots att gränsen för promillehalten inte fanns i blodet?

Går det att döma en person för grovt rattfylleri då gränsen för den promillehalten inte fanns i blodet? Bilolycka inträffade i samma veva men berodde på det medicinska underlaget (ej alkoholen) dvs utbrändhet och enorm press från ett företag som hade helt avsaknad av personalpolitik.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om föraren inte varit påverkad av alkohol, narkotika eller något annat medel blir inte grovt rattfylleri aktuellt (4 a § trafikbrottslagen). Om en bilolycka inträffade enbart på grund av psykisk ohälsa kan vårdslöshet i trafik aktualiseras (1 § trafikbrottslagen). Om det däremot är så att föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften är brottet att betrakta som grovt (4 a § p. 1 trafikbrottslagen). Det är dock möjligt att dömas till grovt rattfylleri även om "gränsen" inte är nådd. Om det bedöms att föraren varit avsevärt påverkad av alkohol eller om föraren vid framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten kan brottet betraktas som grovt (4 a § p. 2–3 trafikbrottslagen).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare