FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/01/2018

Grovt rattfylleri för andra gången - vad blir påföljden?

hej , vilken är straff för en person som har kör rattfylla två gånger? min kompis blev dom en gång för grov ratfylleri och han gjorde igen, vilken är staff?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Skillnaden mellan tillämplig straffskala och gärningens straffvärde

När en person har gjort sig skyldig till grovt rattfylleri finns det möjlighet för tingsrätten att döma ut ett fängelsestraff, eftersom straffskalan för grovt rattfylleri sträcker sig upp till fängelse två år, se 4 a § trafikbrottslagen. Att det finns möjlighet för tingsrätten att döma ut två års fängelse innebär inte att detta kommer bli påföljden för din kompis. Inom straffrätten skiljer man på 1) tillämplig straffskala och 2) brottets straffvärde. Straffvärdet symboliserar gärningens skadlighet eller farlighet och den brottsliges skuld sådan den kommit till uttryck i gärningen. Tingsrätten kommer förmodligen anse att straffvärdet för det grova brottet motsvarar ett fängelsestraff på någon eller några månader.

Återfall talar för fängelse trots lågt straffvärde

När straffvärdet är så lågt är huvudregeln att tingsrätten inte ska utdöma fängelse utan istället döma till villkorlig dom eller skyddstillsyn, oftast i kombination med böter eller samhällstjänst, se 30 kap. 4 § 1 stycket brottsbalken. När det rör sig om återfall kan det utesluta tingsrättens möjlighet att utdöma villkorlig dom eller skyddstillsyn. Detta eftersom lagstiftaren har bestämt att återfall ska inverka straffskärpande och i princip utesluter annat än fängelse, se 30 kap. 4 § 2 stycket och 29 kap. 4 § brottsbalken. Återfall anses i de flesta fall tala för fängelse om det inte gått mer än två år sedan den tidigare domen.

Möjligheten att avtjäna fängelsestraff med fotboja

Skulle tingsrätten döma din kompis till ett fängelsestraff på 6 månader eller mindre - finns möjlighet för din kompis att ansöka hos Kriminalvården om att få avtjäna straffet i hemmet med en så kallad fotboja (en slags elektronisk övervakningsapparat, liknar ett armband/en klocka, med fotbojan på kan Kriminalvården se var din vän befinner sig), se 1 § lag om intensivövervakning med elektronisk kontroll. Det innebär att din kompis inte behöver vara frihetsberövad på anstalt utan kan istället vara det hemma. Din kompis får då bara lämna hemmet för att göra nödvändiga inköp, arbeta, besöka sjukvården och liknande. Din kompis får inte heller dricka alkohol, måste medverka till provtagningar som Kriminalvården anser påkallade och måste upplysa Kriminalvården om omständigheter som kan påverka din kompis möjlighet att fullfölja villkoren för fotboje-straffet.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare