FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/07/2021

Grovt brott att köra bil trots återkallat körkort?

Hej, om körkortet omhändertas och blir stoppad av polisen för att ha kört utan körkort under spärrtiden utan några andra förseelse, räknas det som grovt? Kan det påverka spärrtiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man medvetet kör bil utan giltigt körkort begår man ett trafikbrott som kallas olovlig körning. Både olovlig körning av normalgraden och grov olovlig körning regleras i 3 § trafikbrottslagen. Enligt lagen kan man dömas för grov olovlig körning om man tidigare har haft ett körkort som blivit återkallat. Det ska dock göras en helhetsbedömning av omständigheterna i det enskilda fallet.

Gällande spärrtiden så är det en fråga för Transportstyrelsen. Den kan ta denna händelse i beaktning och förlänga spärrtiden. Det är dessvärre svårt för oss att säga om och isåfall hur spärrtiden kan ändras i ditt fall.

Sammanfattningsvis kan brottet betraktas som grovt eftersom den olovliga körningen skett efter körkortet blivit återkallat. Spärrtiden kan komma att förändras efter en prövning av Transportstyrelsen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare