FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/03/2016

Grov olovlig körning pga. tidigare återkallat körkort

Hej! Jag har blivit dömd till villkorlig dom och samhällstjänst för grov rattfylla. Nu har jag blivit stoppad av polisen för grov olovlig körning då jag kört bil trots indraget körkort. Min undran är vad straffet nu kan tänkas bli? Hade endast kört ca en kilometer innan jag blev stoppad, vet inte om det har någon betydelse?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av 3 § Lag om straff för vissa trafikbrott framgår att den som uppsåtligen har kört ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad därtill, dömes för olovlig körning till böter. Eftersom du tidigare innehaft körkort som blivit återkallat kan du dock dömas till fängelse i högst 6 månader, eftersom brottet då är att anse som grovt.

Det straff som kan bli aktuellt är alltså böter eller fängelse i högst 6 månader. Domstolen kommer att väga in omständigheterna i just ditt fall för att avgöra din påföljd. Regler om val av påföljd finns i 29 kapitlet Brottsbalken.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare