Grov olovlig körning

Hej tänkte fråga hur det kommer sig att jag fick grov olovlig körning. Jag var inte berusad eller något, jag hade åkt ca 1 kilometer från hemmet och blir stoppad för "grov" olovlig körning. Jag hade fått 4 månader för fortkörning och den tiden hade precis gått ut. Är det pågrund av att, jag blev av med körkortet tidigare? Eller kan det vara pga bilen var ej skattad?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förstår det som att du fick ditt körkort indraget och att spärrtiden var 4 månader.

Den som kör bil utan att ha körkort döms för olovlig körning. Om du kör bil när du har ett indraget körkort begår du grov olovlig körning. Det anses som grovt eftersom du tidigare har haft ett körkort som har blivit återkallat, se 3 § 1 st. lagen om straff för vissa trafikbrott https://lagen.nu/1951:649.

För att få tillbaka ett körkort efter att det har varit återkallat måste du ansöka om utfärdande av nytt körkort hos Transportstyrelsen. Har ditt körkort dragits in på grund av rattfylleri, grov vårdslöshet i trafiken, opålitlighet i nykterhetshänseende eller annat allvarligt brott än trafikbrott, måste du först ansöka om körkortstillstånd.

Så anledningen till att du blev dömd till grov olovlig körning beror troligtvis på att du inte ansökt om utfärdande av nytt körkort, eller ännu inte fått det beviljat. Eftersom du inte automatiskt får tillbaka till körkort efter spärrtiden så har du inget giltigt körkort om du inte ansöker om utfärdande av ett nytt.

Att köra en obeskattad bil leder inte till grov olovlig körning. Detta eftersom brottet olovlig körning består av att man kör ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad till det, dvs. kör bil utan körkort, och alltså inte att du kör ett olovligt fordon. Att köra en obeskattad bil kan emellertid leda till böter och att man får lämna bilen på platsen.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare