FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/11/2013

Godtrosförvärv - Biltillbehör

Hej! min son köpte en bil av sin chef som i sin tur hade köpt bilen av en annan. Min son RÅKADE TRÄFFA PÅ EN SOM BOR 18MIL HÄRIFRÅN SOM PÅSTOD SIG ÄGA däcken och fälgarna. Vi fick lämna in fälgarna till polisen och nu anser dom att ägaren ska få igen dom. Men hur ska man kunna kolla sådant då man köper en bil? Det kan ju vara extralysen tex ska man ringa polisen så fort man ska köpa något?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Svaret på din fråga är beroende av hur ägaren till däcken och fälgerna kom att förlora dem.

Det är inte möjligt att genom god tro förvärva äganderätt till stöldgods eller egendom som olovligen tagits från ägaren, vilket framgår av lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre § 3. Detta gäller även om egendomen sålts i flera led efter det att ägaren förlorade den. Undantaget är om den första olovliga försäljningen skedde för mer än tio år sedan, och alla innehavare sedan dess har varit i god tro. Om så inte är fallet har den ursprungliga ägaren rätt att få tillbaka sin egendom utan att utge ersättning för det. Om din son var i god tro har han dock rätt till ersättning från personen (chefen) han köpte däcken och fälgarna av. Detta framgår av köplagen (1990:931) § 41.

Om ägaren förlorat däcken och fälgarna genom att han exempelvis lånade ut dem till någon som sedan sålde dem blir situationen en annan. Då kan din son ha förvärvat äganderätt till egendomen genom att han var i god tro vid köpet, godtrosförvärvslagen § 2. Generellt kan sägas att hårda krav ställs på köpare av motorfordon när det kommer till att bevisa god tro, detta främst då det finns register där den rätta ägaren framgår. När det gäller tillbehör till motorfordon (däck och fälgar) bör kraven vara lägre då äganderätten till dessa inte kan kontrolleras via register eller dylikt. Din son skulle därför ha kunnat godtrosförvärva däck och fälgar om det inte fanns andra omständigheter som borde fått honom att misstänka att allt inte stod rätt till. Den ursprungliga ägaren skulle fortfarande ha rätt att få tillbaka egendomen men måste betala för den, vilket framgår av nämnda lag § 5.

Lawline RådgivareRådgivare