FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/02/2015

God advokatsed

Hej Lawline!

Jag och min fd fru har en son på 3 år. Vi skilde oss för ca 6 månader sedan, varpå hon direkt flyttade in till en ny man.

Nu är det så att fd frun (med nye mannen) skall flytta till södra Sverige ca 50 mil från mig. Hon vill ta sonen med sig och jag vill att han stannar kvar hos mig i Jämtland. Han har ju allt där anser jag; -mig, trygghet, släktingar, kompisar, dagis, naturen etc.

Jag kontaktade familjerätten med det gick ej att sluta ett samarbetsavtal med fd frun. Då gjorde jag en stämningsansökan hos Tingsrätten. Där är vi nu.

Fd frun har anlitat en advokat.

Nu till min undran:

-vad kommer denne advokat att gräva i?

-vilka spelregler gäller för en advokat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Som företrädare för sin klient är det advokatens uppgift att arbeta för ett så förmånligt utfall för klienten som möjligt. Du beskriver i din fråga att barnets mor vill att barnet flyttar med henne. Advokaten kommer således med all säkerhet framställa det som barnets bästa att så sker eftersom barnets bästa är det centrala i bedömningar som rör barnet gällande boende, vårdnad och umgänge. 6 kap. 2a § föräldrabalken.

I övrigt är det svårt att ge några konkreta besked om vad advokater använder sig av för ''taktiker'' eller liknande mer än att advokatens uppgift, som tidigare nämnt, är att framställa omständigheter och i övrigt arbeta för att utfallet i målet blir så förmånligt som möjligt för klienten.

Advokaten är i sin verksamhet bunden av advokatsamfundets regler gällande god advokatsed. Reglerna hittar du här.

Hoppas svaret varit till hjälp!

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare