FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2021

Glömt p-skiva pga. mänsklig faktor eller tillfällig sinnesförvirring

Hej. har en fråga kring kontrollavgiften. Har parkerat bilen i 10 minuter. Glömt skiva, eftersom tidigara fanns ingen avgift för parkeringen. Efter 10 minuter kommer ut och ser lappen. ser ingen annan vid bilen. avgiften är på 600 kronor. har ring till företaget och försökte förklara, dock fick imgen gehör. ställde fråga om överklagan, blev hänvisad att skriva mejl. har nu skrivit mejl med min förklaring. jag undrar vad gäller i form av mänslig faktor glömska eller demens eller någon annan funktionsvariation¿ tacksam för svaret

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I enlighet med 5 § lag om felparkeringsavgift har parkeringsvakt rätt att påföra parkeringsavgift när ett fordon stannat eller parkerat i strid med de på området gällande föreskrifter. Om dessa är att p-skivan ska vara uppe så innebär det att parkeringen är förbjuden utan den.

Det är vanligt att detta är anledningen till att överklagan sker. I praxis så är tyvärr inte glömska en giltig ursäkt för att slippa undan parkeringsböter. Du kan välja att bestrida betalningsansvaret genom att begära rättelse hos polisen. Jag kan tyvärr inte finna något kring hur de går till väga vid denna typ av lagöverträdande när en person lider av tillfällig eller långvarig sinnesförvirring som demens eller liknande. Däremot torde det finnas en möjlighet för en rätt att döma till ett lägre straff för parkeringen än vad som föreskrivits på denna grund. Men något rättsfall där frågan berörs går inte att hitta så jag kan inte med säkerhet säga att det är möjligt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca NilssonRådgivare