Giltigt preskriptionsavbrott om reversen nämns i testamente?

Hej jag har en fråga om en revers som snart är över 10 år sen den skrevs. Den är löpande. För några år sen tas den upp i ett testamente gällande en bostad. Där jag har rätt att ta ut summan vid en försäljning av denna. Räknas det som ett preskriptionsavbrott eller måste jag förlänga reversen på något sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskription av en revers (skuldförbindelse) regleras i preskriptionslagen. Enligt 2 § preskriptionslagen framgår det att en skuldförbindelse preskriberas 10 år efter dess uppkomst om inget preskriptionsavbrott görs. Vad som anses vara giltigt preskriptionsavbrott framgår av 5 § preskriptionslagen och kan vara antingen att gäldenären erlägger betalning i form av ränta eller liknande eller på något annat sätt erkänner fordringen mot borgenären. Det kan också vara preskriptionsavbrott om gäldenären får ett skriftligt brev av borgenären med en påminnelse om fordringen eller att borgenären väcker talan mot gäldenären eller på annat sätt åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos kronofogden eller liknande (se 5 § preskriptionslagen för uttömande innehåll).

I ditt fall så tolkar jag det som att du är borgenär. Genom att reversen har tagits upp i ett testamente som skrevs för några år sedan så är det inte säkert att detta kan räknas som preskriptionsavbrott. Det avgörande är ju nämligen huruvida gäldenären har tagit del av preskriptionsavbrottet eller inte. Har alltså gäldenären tagit del av testamentet, och detta upprättades för mindre än tio år sedan, så kan det räknas som preskriptionsavbrott i form av att gäldenären har erhållit en skriftlig erinran om fordringen från borgenären (dig). Annars så är det som sagt någon utav punkterna i 5 § preskriptionslagen som du måste vidta för att det ska räknas som ett giltigt preskriptionsavbrott.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga och annars är du välkommen att höra av dig igen eller lämna en kommentar nedan!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare