FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/08/2016

Gemensam vårdnad och bostadsord

Hejsan! Jag har varit bosatt uppe i Örebro i över 5år med min föredetta sambo! Vi har en son på 3 år. Som vi har gemensam vårdnad om. Men nu har vårt förhållande tagit slut och jag vill flytta hem igen till Skåne. Men pappan till min son vägar skriva på papper om dagisplats eller adress ändring till mig! Och hotar mig med att jag måste bo uppe i Örebro för att kunna få va med min son. Stämmer detta? Kan han få mig till att bo kvar där uppe!? Då jag har tagit hand om vår son hela hans uppväxt, då min föredetta verken brytt sig eller haft tid till oss. Hur kan jag gå tillväga för att få lika mycket rätt till min son som han?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som rör utövande av vårdnad finns i föräldrabalken (FB).

Eftersom ni har gemensam vårdnad så har ni båda två rätt och skyldighet att gemensamt bestämma i frågor som rör er sons personliga angelägenheter enligt 6 kap. 11 och 13 §§ FB. Bostadsort och förskoleplats är av denna karaktär och ni måste därför komma överens om de frågorna, även om det är svårt. Du kan därför inte flytta och ta med dig din son om han inte godkänner det.

Enda möjligheten för dig att själv kunna bestämma att ni två ska flytta är att du får ensam vårdnad om er son. En förändring av vårdnaden kan ske genom avtal eller att domstol fattar beslut i frågan enligt 6 kap. 5 och 6 §§ FB. Er sons bästa ska vara avgörande när det kommer till beslut om vårdnad och det ska fästas särskild vikt vid hans behov av en nära och god kontakt med er båda föräldrar enligt 6 kap. 2 §. Målet är att ni ska ha gemensam vårdnad om det är till ert barns bästa.

Om ni vill ha hjälp att komma överens som rör er son så har de flesta kommuner kostnadsfria samarbetsavtal.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare