Ge fastigheten som gåva till ett av barnen

Hej. Min far och mor(gifta) vill ge mig sitt hus/lantbruksfastighet på landet(fastigheten står bara på min far) som gåva med tillägg om överlåtelseförbud så den är mer skyddad vid exempelvis eventuellt Kronofogde ärende.

En anledning är att dom anser att jag har mest nytta av den, ställt upp/hjälpt dom väldigt mycket med den i massa år, övriga barnen redan äger egna hus, stugor m.m.

En annan anledning är att mina föräldrar anser att mina fyra helsyskon har, två betett sig extremt illa mot dom på flera sätt, en vill absolut inte ha huset, sista har avsagt sig bekantskapen.

Går det att lösa så att inga syskon absolut inte kan få del av fastigheten(taxeringsvärde 80.000 värderad till ca 230000) efter min fars och mors död? Dom är väldigt stressade över detta och vill ha allt löst innan dom går bort, dom är 75 och 76 nu och har inte skrivit något testamente ännu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsordningen är som sådan att den avlidnes barn ärver först, så kallade bröstarvingar (2 kap. 1 § ärvdabalken). Bröstarvingarna har dessutom rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av den arvslott som bröstarvingen har rätt till (7 kap. 1 § ärvdabalken). Arvslotten är den andel av arvet som arvingen ska få. Du och dina syskon ska därmed dela på era föräldrars arv när de går bort.

Skulle dina föräldrar vilja ge dig fastigheten som en gåva så kan det ses som förskott på arv när de sen går bort (6 kap. 1 § ärvdabalken). Med det menas att när dina föräldrar avlider så kan en sådan gåva räknas av den del av arvet du skulle fått av dem. Denna avräkning av förskottet ska ske efter egendomens värde vid mottagandet och inte när arvlåtaren, dvs. dina föräldrar avlider (6 kap. 3 § ärvdabalken). Alltså är huvudregeln att avräkningen ska avse värdet av fastigheten vid mottagandet och inte vad det är värt när dina föräldrar avlider. Det de kan göra för att detta inte ska ses som förskott på arv är att skriva ett gåvobrev som uttryckligen anger att gåvan inte ska ses som ett förskott på arvet, och då är det givetvis detta som gäller. Gåvan ska därmed inte räknas av som förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken).

Sammanfattningsvis är arvsordningen sådan att du och dina syskon egentligen ska dela på dina föräldrars tillgångar när de går bort. Vill dina föräldrar ge dig fastigheten som gåva utan att dina syskon ska ta del av detta kan de göra det genom ett gåvobrev som tydligt anger att det inte ska ses som förskott på arv.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare