Gåvobrev och förstärkt laglottsskydd

Hej! Min pappa är allvarligt sjuk och har en önskan att jag ska överta hans fastighet. Han är änkeman och har två barn från det äktenskapet. Jag är halvsyskon till dessa barn som ska ärva hälften av mitt pappas "orubbade" bo. Om jag ska lösa ut mina syskon misstänker jag att det blir 5/6 att skrapa ihop till. Pappa vill inte att mäklare ska kontaktas, utan att jag ska så fort som möjligt överta fastigheten till ett "schysst" pris. Vad finns det för alternativ? Kan man skriva någon typ av gåvobrev till mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Din pappa skulle kunna upprätta ett gåvobrev angående fastigheten. En sådan gåva (eller försäljning till underpris) skulle dock kunna uppfattas som förskott på arv av övriga barn. Om din pappa inte vill att gåvan ska anses som förskott på arv måste detta framgå tydligt i gåvobrevet (6 kap 1§ st. 1 ÄB), då kan dina syskon inte hävda att gåvan var förskott på arv. Det finns dock en risk att syskonen hävdar att gåvan var given för dödsfalls skull när er pappa avlidit. I så fall skulle det förstärkta laglottsskyddet kunna inträda.

Detta skydd förutsätter att gåvor e.d. givits under sådana omständigheter att de är att jämställa med testamente d.v.s. gavs med arvet i åtanke, t.ex. för att fördela egendom utan att skriva testamente (7 kap 4§ ÄB). Om den fördelaktiga husförsäljningen (under nämnda omständigheter) skulle medföra att övriga barn skulle gå miste om sin laglott uppstår alltså problem. Laglotten d.v.s. den andel som aldrig kan testamenteras bort för bröstarvingar (barn), utgör hälften av arvslotten (7 kap 1§ ÄB).Om det förstärkta laglottsskyddet skulle utnyttjas kan gåvotagaren tvingas återge hela eller delar av gåvan eller dess värde. Saker som tyder på att en gåva är given för dödsfalls skull är t.ex. att givaren behåller nyttan av gåvan fram till sin död eller att gåvan sker på gåvogivarens dödsbädd.

Vart att ha i åtanke är även att när din far sitter i ”orubbat bo” innebär detta normalt att han övertagit den avlidne makens egendom med fri förfoganderätt, (alltså ej full äganderätt). Detta innebär att din pappa inte kan bestämma över egendom som ska tillfalla den avlidne makens arvingar genom testamente. Han kan alltså inte testamentera bort den egendom som härrör från den avlidne maken. (3 kap 2§st 1 ÄB).

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1958:637) för ÄB

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare