GÅVA vad gäller ej förskott på arv

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du undrar hur man gör för att en gåva inte ska räknas som förskott på arv. Jag kommer att gå igenom när en gåva anses vara förskott på arv och ge råd om vad du kan göra nu. Om du har fler frågor rörande den legala arvsordningen eller testamente rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga.

I vilka fall anses en gåva vara förskott på arv?

Om en person har avlidit, och den den avlidne tidigare har gett en gåva till en bröstarvinge (dvs. barn eller barnbarn) räknas detta som förskott på arv, om det inte finns exempelvis ett gåvobrev som uttryckligen talar om att gåvan inte ska ses som förskott på arv, se Ärvdabalken 6 kap 1 § 1 st (här).

Om föräldern enbart har gett sitt barn sedvanliga gåvor, samt stått för kostnader för barnets uppehälle och utbildning - inom ramen för sin underhållsskydlighet - ska det däremot inte räknas som förskott på arv, vilket framgår av Ärvdabalken 6 kap 2 § (här). För att ge ett enkelt exempel, om en förälder ger ett av sina barn en lägenhet räknas den sannolikt som förskott på arv, men om föräldern ser sitt/sina barn t.ex. böcker i julklapp är det inte förskott på arv.

Hur ska man undvika att en gåva räknas som förskott på arv?

Om en person vill ge en bröstarvinge, dvs. sitt barn eller barnbarn en mer värdefull gåva men inte vill att gåvan ska anses vara förskott på arv, behöver personen som ger gåvan uttryckligen ange att det inte ska räknas som förskott på arv. Det är att rekommendera att personen skriver ett gåvobrev.

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare