Gåva till barnbarn utan att det anses vara förskott på arv för föräldern

Hej Lawline,Är det möjligt att avsätta en större summa pengar en fond eller något liknande till mitt barnbarn för framtida utbildning utan att denna summa pengar skall anses vara framtida arv för mitt barn. Jag ser helst att mina barn likadelar det som blir över efter avsättningen till barnbarnet.Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om förskott på arv regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Gåvor som du under din livstid ger till dina bröstarvingar (barn) är som utgångspunkt förskott på arv om inget annat skrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett.
När det gäller gåva till andra arvingar är utgångspunkten den motsatta och gåvan förutsätts inte vara förskott på arv om det inte särskilt angivits vid gåvotillfället (6 kap. 1 § ÄB).

Till andra arvingar räknas barnbarn så länge barnbarnets förälder ännu lever. Det vill säga att om du vill ge en gåva till ditt barnbarn och barnbarnets förälder fortfarande är i liv räknas gåvan inte som förskott på arv. Även om föräldern skulle avlida senare så har mor-eller farföräldrar vid gåvotillfället inte haft att räkna med att barnbarnet skulle ärva. Föräldern till barnbarnet behöver på så vis inte heller avräkna gåva som du givit till barnbarnet.

Jag hoppas du har hjälp med din fråga och du är välkommen att höra av dig igen om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare