FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/09/2015

Gåva mellan makar skall registreras

Min dotter äger en bostadsrätt och har gift sig och vill ge sin man 50% av bostadsrätten som gåva hur gör hon........ Ska det registreras (godkännas på flera ställen än hos bostadsrättsföreningen????

Tack på förhand

Ulla

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För att överlåta en bostadsrätt måste man enligt 6 kap. 4 § Bostadsrättslagen upprätta ett skriftligt avtal, underskrivet av båda parter (dottern och maken), uppgift om vilken bostadsrätt överlåtelsen rör samt pris (i detta fall är dock priset 0). Det måste naturligtvis också framgå att gåvan rör 50 % av bostadsrätten. Det är inte direkt avgörande hur man formulerar eller utformar gåvobrevet så länge de nämnda kraven är uppfyllda, men det går exempelvis att hitta mallar på gåvobrev på Internet.

Att maken måste beviljas medlemskap i bostadsrättsföreningen har du tydligen redan koll på! Vad som händer om någon inte beviljas medlemskap är att överlåtelsen blir ogiltig (6 kap. 5 § Bostadsrättslagen). Att medlemskap inte beviljas en make är dock närmast uteslutet. Den enda möjligheten är reglerad i 2 kap. 5 § Bostadsrättslagen, och den är nog sällan aktuell.

Vidare skall gåvan registreras hos Skatteverket (Se 8 kap. 1 § samt 16 kap. Äktenskapsbalken). Gåvan blir i och för sig gällande makarna emellan även om den inte har registrerats hos Skatteverket, men för att fullt ut bli gällande även utåt måste den registreras. Det finns information om hur man gör på Skatteverkets hemsida.

Hoppas att jag besvarade frågan ordentligt! Hör gärna av dig om du har några fler funderingar!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare